Vlince Blog

Seizoensgebonden marketing

Geschreven door Jessica van der Velde op vrijdag 3 april 2020
Jessica van der Velde

Elk seizoen hebben we andere producten en diensten nodig. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de seizoensgebondenheid een van de grootste factoren is die invloed heeft op de wereld van online marketing. Met deze marketing mogelijkheid kun je ervoor zorgen dat je alle marketing mogelijkheden benut, zodat je meer winst maakt en alles probeert om zoveel mogelijk producten of diensten te verkopen. Meer weten? Lees dan verder!

Feestdagen

Naast de vier seizoenen, dus bijvoorbeeld met de zomer als veel personen hun vakantiegeld hebben gekregen of de winter met het verkopen van winterjassen kun je bij seizoensgebonden marketing ook denken aan Valentijnsdag, Moederdag, Black Friday, Singles day, Prime day en Cyber Monday, oftewel feestdagen. Deze feestdagen zijn een perfect excuus om als adverteerder een online campagne in te schakelen voor jouw doelgroep.

Google Trends

Gebruik Google Trends om meer te weten te komen over de seizoenspatronen van jouw onderneming. Voor marketeers is Google Trends een ‘goudmijn’ aan informatie. Je kunt namelijk precies te weten komen welk type seizoenspatronen bij jouw bedrijf passen. Probeer eens een term in te vullen voor jouw bedrijf en Google Trends laat je een grafiek zien met de populariteit van die term in een bepaalde periode die opgesplitst is per maand.

Je kan hiermee de marketinginspanningen opvoeren wanneer jouw klanten een hoge koopintentie hebben en wanneer de zoekvolume hoog is naar termen in jouw branche en die passen bij jouw onderneming. 

Google Analytics

Kijk in Google Analytics! Hierin zie je jouw eigen web resultaten. Wanneer wordt jouw website het meest bezocht en welke pagina’s zijn dit in welke periode van het jaar? Je kan er naar kijken om deze pagina’s extra te promoten als je weet wanneer deze het meest worden bezocht en bekeken. Je kan ook meer content over dit onderwerp schrijven wanneer deze pagina’s erg gewild zijn.

Contentkalender

Wij maken gebruik van een contentkalender, dit is een soort kalender waar je precies in kan zetten wie, wat, wanneer en op welk type kanaal een bericht geplaatst wordt. Door zo’n contentkalender te gebruiken heb je een duidelijk overzicht van alle berichten en op welke dagen en tijd deze geplaatst worden. Ook zie je wat er gebeuren moet en wie hier verantwoordelijk voor is. De kalender zorgt ervoor dat je geen dag meer mist en dat je op tijd je content begint te schrijven.


Vraag je je nu af hoe jij als beste deze contentkalender in kan zetten of wil je meer weten over het gebruik van seizoensgebonden marketing? Twijfel niet en stuur ons een bericht  hallo@vlinc.nl of bel ons op 024 2034045!

Onderwerpen: Google, SEO, Seizoensgebonden Marketing, Marketing