Vlince Blog

Social media psychologie: hoe beïnvloed dat je gedrag?

Geschreven door Jessica van der Velde op vrijdag 22 mei 2020
Jessica van der Velde

Door je klanten beter te leren kennen kun je social media psychologie gebruiken. Door deze bepaalde psychologie zal jij ervoor zorgen dat de klant jou als ‘lovemark’ ziet en ‘verliefd’ op je wordt. Wil je weten welke beïnvloedingsprincipes uit de psychologie jou daarbij kunnen helpen en hoe je dat moet aanpakken? Lees dan vooral verder!

 

Als eerste moet je proberen zo leuk mogelijk op je doelgroep over te komen. Je moet ervoor zorgen dat je klant zo enthousiast van je social media berichten wordt dat hij / zij staat te popelen om contact op te nemen of een aankoop te doen. Hiervoor moet je jezelf blootstellen en je klant heel goed leren kennen. 

 

Er zijn 3 hoofdpunten waaraan jij het gedrag van jouw klanten kan bepalen:

  • Motivatie
  • Capaciteit
  • Triggers

 

Motivatie

Je begint ermee dat de bezoeker van je pagina de motivatie moet hebben om iets te willen doen. Je wil opwekken bij je klant dat die een soort probleem of behoefte krijgt en dat jouw product hier de oplossing voor is. Hiermee wil je ervoor zorgen dat deze persoon bepaald gedrag uit gaat voeren. Hier kan je bijvoorbeeld iemand een beloning geven bij het inschrijven voor de nieuwsbrief.

 

Capaciteit

Als tweede wil je ervoor zorgen dat iemand de capaciteit heeft om bepaald gedrag te vertonen. Daarbij kan je zien of diegene in staat is iets te doen. Je moet alles zo gemakkelijk mogelijk maken. Het volgen van een social media pagina is met 1 klik op de knop gedaan, maar je wil er eigenlijk natuurlijk dat de bezoeker verder klikt en op jouw site terecht komt. 

 

Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een CMS training. Hierin wordt helemaal uitgelegd hoe het CMS werkt en zal je klant zelf zo weinig mogelijk vragen hoeven te stellen. We willen nog een keer benoemen om alles echt zo makkelijk mogelijk te maken en zorg bij een webshop dat de bezoeker zo weinig mogelijk klikken hoeft te doen voordat er een aankoop geplaatst wordt.

 

Triggers

Probeer de bezoekers te triggeren. Denk hierbij aan een einddatum van een actie. Dit zorgt ervoor dat ze sneller een keuze moeten maken. Daarnaast willen personen consistent zijn met hun eigen persoonlijkheid, en daarom werken aanbevelingen zo goed. Je kan de klant hierbij persoonlijk aanspreken. Dit zie je vaak bij verkopers van kleding. “Omdat je dit kledingstuk hebt gekocht, vind je deze vast ook leuk”.

 

Ben je benieuwd hoe we dit bij Vlinc realiseren? Twijfel dan niet, maar neem contact met ons op! Wij helpen je namelijk erg graag. Bel ons! of Mail ons!.

Onderwerpen: Marketing, Psychologie, Social Media, Gedrag, Klantengedrag