Vlince Blog

Wat is een conversie en wat moet je ermee?

Geschreven door Jessica van der Velde op maandag 6 januari 2020
Jessica van der Velde

Google Ads, Google Data Studio, Google Analytics en nog veel meer. Bijna overal kom je ze tegen. De conversies, maar wat zijn deze conversies eigenlijk precies allemaal? En wat kan je daar allemaal mee? In deze blog zullen we je dat allemaal precies uitleggen.

Definitie
De definitie volgens Google van een conversie is het volgende: een actie die wordt geteld wanneer iemand interactie heeft met uw advertentie (bijvoorbeeld op een tekstadvertentie klikt of een video advertentie bekijkt) en vervolgens een actie uitvoert die u waardevol acht voor uw bedrijf, zoals een online aankoop of een telefoontje naar uw bedrijf vanaf een mobiele telefoon.

Dit komt erop neer dat als een bezoeker op een van je advertenties klikt en vervolgens één online aankoop doet is één conversie.

Er zijn twee soorten conversies: zacht en hard. Een zachte conversie is een conversie die indirect leidt tot een verhoging van de omzet. Bijvoorbeeld het inschrijven van een nieuwsbrief. Een harde conversie is juist een directe conversie zoals een klant die een bestelling doet.

Wat moet je ermee?
Met Google Analytics is het mogelijk om bepaalde activiteiten van een bezoeker te meten. Je kan bijvoorbeeld zien hoe vaak een PDF bestand gedownload wordt, hoe vaak een video bekeken wordt of hoeveel contactformulieren in worden gevuld. Er wordt ook precies bijgehouden hoe lang een bezoeker van de website op de desbetreffende pagina blijft en op welke knoppen geklikt wordt. In de webshop wordt bijgehouden welke producten er allemaal worden verkocht.

Bepaalde acties kunnen ingesteld worden als doel. Dit is een conversie. Het bijhouden van deze conversies is erg belangrijk voor het meten van het succes van een website en vormt ook een goed uitgangspunt voor website optimalisatie.

Wil jij nu ook graag goed kunnen zien hoeveel conversies je hebt en weten wat je er mee moet doen? Stuur een mailtje naar hallo@vlinc.nl of vul het contactformulier (staat op de contactpagina) op de website in!

Onderwerpen: Google Data Studio, Google, Google Analytics, Conversie