Vlince Blog

WhatsApp Business, wat kun je ermee?

Geschreven door Jhevi Brugman op maandag 30 maart 2020
Jhevi Brugman

Misschien heb je er al eens wat over gehoord, WhatsApp Business. Het (nieuwe) platform voor zakelijk gebruik. WhatsApp Business is vooral interessant voor (kleine) bedrijven die graag met klanten in contact willen komen.

WhatsApp Business is al een tijd in Nederland, vanaf 30 januari 2018 is het hier al in gebruik. Maar vast niet iedereen kent het en/of weet wat de mogelijkheden zijn. Daarom hier een mooie uitleg over wat WhatsApp Business voor jou als ondernemer kan betekenen.

 

Wat zijn de mogelijkheden van WhatsApp Business?

WhatsApp Business heeft uiteraard meer mogelijkheden dan de standaard WhatsApp, dit om het voor jou zo gemakkelijk mogelijk te maken om met klanten in contact te komen en te blijven.

Dit zijn een aantal handige functies, die jij als ondernemer wellicht goed kunt gebruiken:

  • Automatische berichten (berichtinstellingen): Als ondernemer krijg je vast veel berichten binnen, het lukt het niet altijd om gelijk te reageren om wat voor een reden dan ook. Hiervoor heeft WhatsApp Business de tool: automatische berichten. Zo kun je automatische antwoorden op veelgestelde vragen, automatische begroetingen en afwezigheidsberichten instellen.
  • WhatsApp Business & WhatsApp Web: Natuurlijk hoef je niet alles te typen op je telefoon. WhatsApp Business biedt hiervoor de tool: WhatsApp Web. Zodat jij gemakkelijk vanachter de computer kunt reageren.
  • Gesprekken labelen: Het is natuurlijk niet echt fijn als je moet onthouden waar elk gesprek over ging en wat de voortgang is. Hiervoor kun je je gesprekken labelen zodat je bijvoorbeeld nieuwe leads makkelijk kunt onderscheiden van vaste klanten. Of als webshop labelen als er nog niet is betaald.
  • Bedrijfsprofiel: Met WhatsApp Business is het mogelijk om een bedrijfsprofiel te maken. Je kunt hier informatie geven over je bedrijf, zoals een beschrijving over je bedrijf, e-mailadres, adresgegevens en openingstijden. Dit is natuurlijk erg handig voor je klanten.
  • Statistieken: Hier krijg je een mooi overzicht van oa. verstuurde, gelezen en afgeleverde berichten.

WhatsApp Business zelf gebruiken

Nu je de mogelijkheden van WhatsApp Business hebt gehoord, ben je vast razend enthousiast geworden om het zelf te gaan gebruiken. Daarom heb ik hieronder een uitleg over hoe jij een account aanmaakt.

1. Download de app en maak je account aan

Ga met je Apple of Android telefoon naar de App/Play Store, zoek naar “WhatsApp Business”. Download vervolgens de app. Zodra je de app hebt gedownload moet je je zakelijke telefoonnummer verifiëren. Dit kan een 06-nummer zijn maar ook een vast nummer.

2. Je bedrijfsinformatie invullen

Wanneer je je nummer hebt geverifieerd, kun je de naam van jouw bedrijf en het logo invullen. Dit kun je later altijd nog aanpassen.

3.WhatsApp Business gebruiken

Nu je alles hebt ingesteld en ingevuld kom je op het startscherm van WhatsApp Business. Dit lijkt heel erg veel op standaard WhatsApp. Dit werkt ook hetzelfde als WhatsApp. De instellingen zijn duidelijk anders dan die van de standaard WhatsApp. Je hebt hier bijvoorbeeld het kopje “Bedrijfsinstellingen”, hier vind je alles voor het instellen van jouw bedrijfsprofiel. Je vind hier ook de berichtinstellingen (automatische berichten).

 
WhatsApp Business, wat kan je ermee?
 

4. Automatische berichten gebruiken

Zoals eerder vermeld biedt WhatsApp Business de mogelijkheid om automatische berichten te maken. Hieronder leg ik uit hoe en waar je dit kunt doen.

Afwezigheidsbericht

Een afwezigheidsbericht is ideaal voor als mensen je na kantoortijden een bericht willen sturen. Zo hoeven ze niet te wachten en horen ze direct wanneer ze een antwoord kunnen verwachten op zijn/haar vraag.

Als je naar instellingen gaat en vervolgens op het kopje “Bedrijfsinstellingen” klikt zie je onderaan “Berichtinstellingen” staan. Klik dan op het kopje “Afwezigheidsbericht”. Hier kun je invullen wanneer het bericht wordt verstuurd, wie dit mag ontvangen en welk bericht je wilt laten versturen.

Begroeting

Een begroetingsbericht is als je wilt dat klanten gelijk een bevestiging krijgen wanneer zij het eerste bericht sturen.

Als je naar instellingen gaat en vervolgens op het kopje “Bedrijfsinstellingen” klikt zie je onderaan “Berichtinstellingen” staan. Klik vervolgens op het kopje “Begroetingsbericht”. Hier kun je de optie aanvinken en vervolgens kiezen wie het bericht mag ontvangen. Ook is het mogelijk om je bericht aanpassen. WhatsApp Business biedt hierbij de mogelijkheid dat als een klant langer dan 14 dagen inactief is, de begroeting automatisch opnieuw verstuurd wordt.

Snelle antwoorden

Wanneer je vaak dezelfde vragen krijgt kun je kiezen voor de optie "Snelle antwoorden". Je kunt namelijk door een sneltoets een volledig antwoord geven.

Als je naar instellingen gaat en vervolgens op het kopje “Bedrijfsinstellingen” klikt zie je onderaan “Berichtinstellingen” staan. Klik op het kopje “Snelle antwoorden”, klik hierna op het “+” en voer vervolgens je bericht in met je gewenste /sneltoets. Hier kun je een afbeelding en trefwoord toevoegen. 

 

Hulp nodig bij het gebruiken van WhatsApp Business?

Wil je meer informatie over het zakelijk gebruik van WhatsApp of heb je hulp nodig bij het maken van je WhatsApp Business account? Neem dan contact op met Vlinc via: https://www.vlinc.nl/contact

Onderwerpen: Google, Doelgroep, WhatsApp